„Verandering is de wet van het leven. En degenen die alleen kijken naar het verleden of het heden zullen de toekomst missen“, verkondigde de voormalige president en Ray Ban fan John F. Kennedy eens.
Daarom greep de toenmalige dochteronderneming van Bausch & Lomb ook direct de kans aan toen deze aan de horizon verscheen. De weg naar het populairste brillenmerk was daarbij misschien niet altijd de makkelijkste, in de achteruitkijkspiegel heeft het bedrijf alleen gekeken als het om traditierijke brilmodellen met cultstatus gaat.
Het succesverhaal van Ray-Ban is een direct resultaat van de opkomst van de luchtvaart in de jaren rond 1920. "Hoger, sneller, verder" was op dat moment geen betekenisloze uitdrukking, maar eerder een regel dan een uitzondering in de snelle ontwikkeling in deze sector. Met de nieuwe vliegtuigtypes, toenemende vlieghoogten, hogere snelheden en toenemende afstanden, kwam door de werkende krachten een volledig nieuwe uitdaging voor de piloten van de militaire en civiele luchtvaart. Nadat een groot aantal gevechtspiloten uit de US Air Force klaagden over hoofdpijn en misselijkheid bij de extra werklasten, moest er zo snel mogelijk een oplossing worden gevonden voor de problemen die een direct gevolg waren van blootstelling aan licht.
Zo gezegd … zo gedaan!
Generaal John A. MacCready benaderde het bedrijf om een nieuw type brillen speciaal voor de luchtvaart te ontwikkelen. Maar niet zomaar een type, maar één die precies was afgestemd op de behoeften van de piloten en de nieuwe externe invloeden. Deze moest in staat zijn om een perfect zicht te bieden zonder af te doen aan de bescherming tegen sterk licht op grote hoogte. De experts gingen meteen aan de slag en brachten de ANTI-Glare van verguld metaal uit, gemaakt met groene glazen van mineraalglas dat zowel infrarood- als UV-stralen filtert. In 1936 introduceerden ze het publiek het eerste montuur uit kunststof in Aviator-design.
In het daaropvolgend jaar kwam er een patent op het model en kwam officieel onder de naam RayBan op de markt. De Aviator was vanaf het begin een groot succes en sloeg, zowel modieus als commercieel, in als een bom. Niet in de laatste plaats omdat persoonlijkheden zoals bijvoorbeeld Generaal Douglas MacArthur zich tijdens de landing van de US-troepen op de Filipijnen in de loop van de Tweede Wereldoorlog zich met de Ray-Ban Aviator liet fotograferen.
Naast het cultmodel bracht het bedrijf ook twee andere belangrijke monturen uit en legde vooral de nadruk op de functionele aspecten. Het model Ray Ban Shooter (RB3138), dat verkrijgbaar is in de twee verschillende types Ray Ban Green en Ray Ban Kalichrome (lichtgele glazen, bij mistige weersomstandigheden te dragen), richt zich op een sportief publiek dat veel tijd buiten en in de natuur doorbrengt. Outdoorsman (RB3030) gaat nog een stap verder. Het model droeg oorspronkelijk de naam "Skeet Glass" en was speciaal ontworpen voor jagers, vissers en beveiligers.
De jaren vijftig zijn in veel opzichten een tijd van verandering en ontwikkeling geweest. Een tijd die ook niet aan Ray-ban voorbij ging. Naast de ontwikkeling van de N-15 glasses en de daaropvolgende upgrade G-15, die door de grijsgroene beglazing slechts 15% zonlicht aan de ogen doorliet zonder het zicht te beïnvloeden, waren baanbrekend.
Afgezien van de technische innovaties veranderde ook de erkenning in de samenleving. Ray Ban zonnebrillen zijn al lang niet alleen een handelsartikel meer, maar veel meer een accessoire dat steeds meer aandacht krijgt in een modebewust dagelijks leven. Een ontwikkeling waarin Hollywood en de toenemende invloed van bioscopen niet onschuldig zijn.
De uiteindelijke doorbraak kwam toen, hoe zou het ook anders zijn, door een prominente verschijning in een film. De modellen van Ray Ban waren daarvoor al extreem populair, de Wayfarer zonnebril brak vrijwel alle records, waardoor Ray-Ban als het ware door een katapult in een mum van tijd aan de top van de brillenbranche stond.
Zijn populariteit had het Amerikaanse bedrijf zich te danken aan een gek misverstand. Want toen de Ray Ban Wayfarer zonnebril aan het begin van de Hollywood film "Breakfast at Tiffany's" op de neus van Audrey Hepburn zat, werd het oorspronkelijk voor mannen ontworpen bril - het rechtlijnige en hoekige montuur - een bril dat voor beide geslachten een mode-item werd. Daarbij droeg de Grand Dame van de filmindustrie echter geen Ray-Ban zonnebril, maar een model in trapeziumvorm van concurrent Persol, waarvan de Ray-Ban Wayfarer er soortgelijk uitzag.
Sindsdien is het succes niet te stoppen. Ray-Ban is en blijft de absolute nummer één in de branche, omdat de brillenspecialisten altijd met de tijd meegaan, trends bepalen en oude modellen steeds weer in een nieuw jasje steken. Ray-Ban combineert innovatie met inspiratie en traditie.
Het bedrijf leeft in principe elke dag volgens een spreuk, die Kennedy aan zijn volk heeft meegegeven:
„Wanneer, zo niet nu?
Waar, zo niet hier?
Wie, zo niet wij?“
Op grond van de hoge navraag is de Ray Ban zonnebril bijna een synoniem voor merkbril geworden. In feite is Ray-Ban daadwerkelijk het populairste brillenmerk ter wereld; De karakteristieke letters in de bovenhoek van het rechterglas bij zonnebrillen zijn in grote steden over de hele wereld herkenbaar geworden. Als Genuine Eyewear Brand bestaat het assortiment uit accessoires met glazen en brillenpootjes (uit metaal, kunststof, enz.). Ray-Ban bereikte niet in de laatste plaats door speelfilms zoals Blues Brothers, Miami Vice en Malcolm X een cultstatus. Ondanks de wijdverspreide populariteit en bekendheid, komen we vaak vergissingen over de Ray-Ban tegen en hebben onze specialist Phil gevraagd om op dit punt bij te dragen aan het verduidelijken van enkele misverstanden:
Ray-Ban werd niet door twee Amerikaanse opticiens met de voornamen Ray en Ben opgericht en de naam wordt dus niet geschreven als Ray-Ben. Ook niet juist geschreven zijn: ReyBan, ree-benn of Rebähn. Mochten andere webshops je een bril aanbieden met een van deze artikelnamen, dan raad ik je ten zeerste af om daar een bril te bestellen. Op de officiële Ray-Ban-pagina kan je de originele modellen bekijken, die ook allemaal bij ons in de online shop en in onze winkels in Hamburg te koop zijn: www.ray-ban.com. En maak ook een prijsvergelijking. ;-)
Ray-Ban is niet alleen een zonnebrillenmerk, maar is ook op het gebied van correctiebrillen terndy. De Ray Ban leesbril voor dames en heren is geen synoniem voor nerd bril of retro-look, zelfs als de bijbehorende ontwerpen met volle rand die in de catalogus van het cult-merk staan absoluut niet mogen worden gemist. De collecties omvatten vrijwel elke stijl, van vintage tot de Youngster modellen (Ray-Ban Chris (RB4187)) en van de coole street look tot de Hollywood filmpremière. Met de reclamecampagne "Never hide" van het merk wordt dit accessoire voor mensen die niet met minder genoegen nemen nogmaals onderstreept.
Tot op de dag van vandaag speelt de fabrikant Bausch & Lomb, die de Ray-Ban pilotenbril mee ontwikkelde, nog steeds een rol. Originele zonnebrillen uit die tijd dragen in elk brillenglas de afkorting BL, terwijl in nieuwere modellen van de Ray-Ban Eyewear, die nu onder het dak van Luxoticca worden geproduceerd, alleen de initialen RB in het linkerglas hebben. De afdruk van de merknaam, die een vaste plaats in de bovenhoek van het rechterglas heeft, is te vinden in elk model. Dat is slechts één van de kenmerken waar je er zeker van kunt zijn een origineel in handen te houden. Als de merknaam of de initialen echter gemakkelijk kunnen worden weggekrast, heb je meer kans om een namaak op de neus te dragen.
De Ray-Ban Aviator is niet de naam van een superheld en vergeten lid van Marvel’s Avengers, maar een echte zonnebrillenklassieker. De pilotenbril heeft nu een absoluut cultkarakter, is ook verkrijgbaar met gespiegelde glazen en heeft een maximale coolness factor.
De Ray-Ban Clubmaster (RB3016) is geen organisator van feestjes of een house DJ. Het is een van de meest geliefde modellen van Ray Ban zonnebrillen.
Ook gaat het bij de Ray-Ban Jackie Ohh RB4101 niet om een longdrink met whisky en sinaasappelsap, maar om een andere vrouwenklassieker van Ray-Ban, de naam is (zeer waarschijnlijk) aan de voormalige First Lady van de VS en de vrouw van John F. Kennedy Jacqueline "Jackie" Onassis te danken. Dit maakte als stijlicoon van haar tijd samen met haar man de Original Wayfarer RB2140 tot een bestseller.
De Ray-Ban Erika RB4171 en de Ray-Ban Justin RB4165 werden aan de andere kant ook reeds vanaf 2013 en 2014 gespot op de gastlijsten van scène-evenementen, en niet uitsluitend op de neuzen van mode toegewijde feestgangers. Het blijft ook nu in 2021 een hot item.
De Ray-Ban New Wayfarer Ray-Ban 2132 is niet gewoon de nieuwe Original Wayfarer van heren en dames met een uitgesproken voorliefde. Veel meer gaat het hierbij om de minder hoekige variant van de oorspronkelijke Wayfarer, waarbij de New Wayfarer op de neus ook niet een lichte neiging naar voren heeft, wat kenmerkend is voor het origineel.
De Ray-Ban Caravan 3136 heeft niets te maken met de troepen caravans uit Nederland, maar richt zich met zijn rechtlijnige vorm, het metalen montuur en de zekere mannelijke touch, vooral op de heren.
Natuurlijk worden de dames niet vergeten: wat dacht je van een model uit de Ray-Ban Cats serie? Bijzonder geliefd is de Ray Ban Cats 5000 (RB4125), maar ook de Ray Ban Cats 5000 laat je gezicht niet alleen schijnen als de zon schijnt. Als je wil kun je ook 's nachts als de ogen van een kat schijnen. Met de Blaze Cats 1000 RB4126 is niets onmogelijk met deze modieuze look !!!
De Ray-Ban Cockpit RB3362 is het kopstuk van de pilotenbrillen. Een echte must-have voor zowel mannen als vrouwen en daarbij hoef je niet eens in een vliegtuigcabine plaatsnemen.
De Ray-Ban Boyfriend 4147 / Ray Ban RB4147 kan zelfs zonder een speciale naam de harten van mannen sneller laten slaat of voor een moment zelfs stopzetten. Vooral met de transparante kleur montuur ben je ongetwijfeld het middelpunt van de aandacht.
Met de Ray Ban Andy (RB4202) moet zelfs Andreas Möller zijn hoofd breken over de geografie. Want met de zonnebril met volle rand zie je er niet alleen goed uit in de straten van Milaan of Madrid.
De stijl van de Ray-Ban 4181 uit de HIGHSTREET-collectie is zo compromisloos als een rechter slag van Mike Tyson. Een absolute knock-out, daarom hoeven we in dit opzicht niet meer uitleg geven.
Wat valt er nog meer te zeggen over de Ray-Ban Round Metal RB3447? Zelfs in de overtredende trap zijn hier geen woorden meer voor. De zonnebrillen staan net zo helder en duidelijk aan de brillenhemel als de komeet Halley.
Naast de iconische Ray-Ban zonnebril dames en Ray-Ban zonnebrillen heren, heeft het cultmerk natuurlijk ook Ray-Ban kinderbrillen de Ray Ban Junoir brillen voor de kleine deugnieten in het assortiment. Met de Ray-Ban Junior krijgen de kinderbrillen een speciale stijl.
Memo Ray is geen Greatest Hits compilatie van Ray Charles, maar de naam van een Ray-Ban type montuur, net zoals de Carbon Fibre, Light.Ray, Liteforce und Titanium montuur-Innovaties.
Ook bij een montuur van titanium moet je afhankelijk van het glasmateriaal "opzetten" niet verwarren met "erop zetten". Mocht dat toch gebeuren: verlies het montuur niet, bij ons krijg je vervangende glazen!
Gunmetal is (nog) geen sub genre in die muziekrichting, dat o.a. door Black Sabbath en Motörhead gekenmerkt werd. Op dezelfde manier zijn Death Metal, Black Metal, Speed Metal of Metalcore geen nieuwigheden in het metalen-montuur assortiment van Ray-Ban of andere merken die we online en in de winkels in Hamburg aanbieden. Maar of de brilmonturen nu gemaakt zijn van aluminium, metaal, kunststof of koolstofvezel, Ray-Ban is bij muzikanten uit alle genres geliefd, van de Blues Brothers tot Oasis tot Beyoncé.
Het merk Ray-Ban staat voor innovatieve glazen die je gezichtsvermogen verbetert, je tegen UV-stralen beschermt of beide functies vakkundig combineert! Het beste daaraan: je kan monturen en glazen op verschillende manieren combineren, helemaal naar je eigen wensen. Zo kan je een Ray-Ban zonnebril op sterkte krijgen, en kan je daarbij de graad tint van het glas zelf uitkiezen. De oneindige keuze aan schaduwing die te verkrijgen is, is enorm, zodat voor iedereen de juiste erbij bril zit! Een gestage vooruitgang van de technologie, hoogwaardige glazen en monturen, evenals een comfortabel draaggevoel zorgen voor de hoge kwaliteit van de Ray-Ban polarized. Ter herinnering, bruine glazen bieden bijvoorbeeld een hoog contrast in de schemering, terwijl een groen glas 85% van het licht absorbeert, wat voor een helder, natuurlijk zicht zorgt. De inbegrepen UV-bescherming zorgt ervoor dat er geen schadelijke zonnestralen in je ogen terecht komen. Met deze feiten in het achterhoofd kan je genieten van de zon en dankzij de stijlvolle kleuren en vormen er ook goed uitzien!
Ronde of vierkante glazen, of net modern en Hexagonal? Moet het montuur het hele glas bedekken of alleen in het bovenste gedeelte? Welke kleur staat bij mij? Het is niet altijd eenvoudig om het perfecte model te vinden. Vaak moet je eerst vele brillen testen voordat je je favoriet hebt gevonden. Om je zoekopdracht gemakkelijker te maken, kan je de filter in onze online shop gebruiken, die de bril bijvoorbeeld naar merk of stijl sorteert. Wil je bijvoorbeeld een pilotenbril voor vrouwen hebben, dan stel je de filter zo in en struin je door de resultaten.
Met dank aan de online paskamer kan je meteen kijken of de geselecteerde bril je staat. Speciale service: de Digitale Opticien staat bij het kiezen van de juiste bril op sterkte aan je zijde.
Als je voor een bril hebt gekozen, kan je nu kiezen tussen standaard- of express verzending. Hier is een gratis retourzending bij inbegrepen, mocht je toch nog van gedachten veranderen. Brillen op sterkte, die individueel op maat zijn gemaakt, kunnen echter niet worden geretourneerd, tenzij er een gebrek aanwezig is. Bij de betaling van je bril ben je flexibel en kan je kiezen uit verschillende betaalopties.
Als je nog andere vragen hebt over de modellen of over je bestelling, dan kan je contact opnemen met onze klantenservice. We helpen je graag verder. Ook in bet analoge leven kan je ons assortiment bekijken. Bezoek ons in één van onze Hamburgse Stores . Onze brillenspecialisten kunnen niet wachten om je een voorproefje van de wondere wereld van Edel-Optics te geven!
Bij ons treffen brillenspecialisten zich op mode liefhebbende klanten. We hebben niet alleen modellen van hoge kwaliteit, maar hechten ook veel waarde aan het modieuze aspect - zo komt ons motto samen: "SEE AND BE SEEN". Krijg een overzicht van de Ray-Ban brillen in ons assortiment. De super lage prijzen voor Ray-Ban modellen leveren wij er meteen bij. We zijn misschien dan wel geen geen Ray Ban-outlet, maar met onze niet bindende adviesprijs zou je bijna die indruk kunnen krijgen. Onze Ray-Ban sale is geen kortingsactie voor op korte termijn. Met Edel-Optics krijg jij je lievelingsbril direct uit de brillenkoker gegarandeerd op je gezicht!